19 November Callantsoog 1 – VZV 1 (4-3)

“Callantsoog 1 toont veerkracht in verdiende overwinning”

Kunt u het zich nog herinneren? Vorige week aan het einde van dit wekelijks verhaal werd gevraagd om een 6 punten weekend. Spoiler alert: het is gebeurd.

19 november 2023 gaat de boeken in als de terugkeer van Klaas Mooij op sportpark de Stienros. De trainer die voor corona anderhalf jaar aan het hoofd heeft gestaan bij Callantsoog, stuurt nu de Veltemer hoofdmacht aan. Op het eerste gezicht een prima wedstrijd Callantsoog – VZV staat altijd garant voor vuurwerk. De kustdorpers traden aan in de volgende opstelling: G. Tepas; Van Muijen, S. Tepas, De Vries, Vos; Provily, Rezelman, Zomerdijk; Van Rens, Kirstein, Wagt. Wissels: Bijpost, Doorn, Bos.

Voorafgaand aan de wedstrijd was er een ontspannen sfeer in de Cooger kleedkamer. De selectie was, op basis van insider informatie, al computer spelend gevonden in Alkmaar. Aldaar werden de lokale kroegen ook van binnen nog bekeken en tegen de tijd dat de zon haast op kwam lag de laatste radbraker tussen de zure lappen. Enfin, blijkbaar is dit nodig. Niet gezien de eerste 10 minuten van de wedstrijd, of beter gezegd de eerst 10 seconden. De aftrap met een pass vooruit was direct 0-1. Callantsoog heeft moeite met het begin, zo gezegd. Eenmaal van de schrik bekomen was Callantsoog voetballend beter bij de les dan vorige week tegen Vesdo. Op het prima te bespelen veld zonder al teveel hobbels werd geduldig gekeken waar de ruimtes lagen in de Veltemer afweer. Via vooral de linkerflank van0 Jacinto van Muijen en Nigel van Rens werd veelvuldig de aanval gezocht. Dit leidde tot weinig uitgespeelde mogelijkheden. Na een minuut of 10 de volgende klap. 0-2. Keeper Tepas had moeite de gladde bal onder controle te krijgen, de aanvaller van dienst lette goed op. Callantsoog keek elkaar een goed aan. Niet weer dit. En plotsklaps werd er gevoetbald. Bal van voet tot voet. VZV kwam er eigenlijk voetballend de gehele wedstrijd amper aan te pas. Maar toch lag bijna de 0-3 in het net via Duco Vos, de lat voorkwam verder onheil.

Minuut naar minuut verder werd de druk hoger. Met VZV vooral de lange bal hanterend op de straffe wind. Inmiddels onder controle leek de 1-2 in de lucht te hangen. En warempel. Milan Kirstein, ons nachtegaaltje tussen 10 en 2 uur in de nacht. Kreeg na een goede combinatie van Rezelman en Wagt de bal prachtig op de slof. Verre hoek, in ene uit de lucht, de aansluitingstreffer. Het moment voor Callantsoog. Duels werden gewonnen, voetballend was VZV zwaar de onderliggende partij en na een diepe bal hands in de zestienmeter van ’t Veld. Overduidelijk, net als de afronding van expert Duco Vos. Met de aanloop van een hinde in de lentewei schoot Vos de 2-2 op het bord. Goed vooruitzicht op de tweede helft!

Callantsoog was alles wat de klok sloeg. Wibo Provily profileerde zich naast een volleerd technicus ook nog eens als een vuurvreter. Na een minuut of 20 druk en veel onzuivere passes voor de goal, viel hij dan toch. Milan Kirstein heeft het goudhaantje. Via een prachtige voorzet van Van Muijen kon Kirstein met een begaafde voetbeweging de 3-2 aan laten tekenen. Bevrijding. Dat Kirstein op identieke wijze de 4-2 mocht afronden, met Van Muijen wederom in de rol van bediening, was een heerlijk gevoel. Dat VZV met een slippertje nog op 4-3 kwam mocht de pret niet drukken. Champagne en bier, niets was te kort.

Maar aandacht is geboden. Dit is maar het begin, maar de getoonde veerkracht laat zien welke potentie de groep heeft. En een 6 punten weekend is niet complet als het tweede elftal van Callantsoog in het voorgerecht van de dag ook 3 punten wist te bereiken. Exact de zelfde uitslag voor de mannen van Rob Rezelman en Bert Buijs. Attentie, attentie, de heren van het tweede eskader van Callantsoog staan er rooskleurig voor op het moment. 2de plaats achter ongenaakbare koploper FC Den Helder 4.

Rest ons nog twee afspraken, Man of the Match. Er waren vele mogelijkheden, maar de eer komt ten deel aan WIBO PROVILY. Met deze ontwikkeling niet meer weg te denken uit het basisteam. En de volgende bijeenkomst, DESS uit Sijbekarspel staat op het menu. 1 punt achter Callantsoog, maar de spirit is gegeven. Tijd om een reeks neer te zetten. Op naar de volgende.