7 April Callantsoog 1 – Vesdo 1 (1-1)

“Derby met een dissonant”

Derby’s zijn wedstrijden met een leuk karakter. In de 5de klasse komen ze weer steeds vaker voor aangezien deze klasse aan kracht wint met de jaren. De KNVB maakt de voetbalpiramide weer als een piramide en dus komt een ploeg als Vesdo terug in de klasse waar ze horen. En dus staat voor de Stienros de middenmoot derby Callantsoog – Vesdo op het programma. Vesdo is matig begonnen aan de competitie maar heeft inmiddels stapje bij beetje het middenmoot bijgehaald. Callantsoog zit in een goede flow en hoopt met 3 punten afscheid van de Schagerbruggers te kunnen nemen. Coach van Vesdo is ex-Callantsoog trainer Egbert Kruijer, de man die de kustploeg afzette in de 4de klasse beëindiging na dit kunstje zijn hoofdtrainers loopbaan. De tuitjehorner geeft, net als veel andere trainers, aan dat diplomering en de noodzakelijk bijscholing een grote wissel trekt op alles wat naast en op het veld gebeuren moet bij een hoofdtrainer. Concollega Tom Boukes stuurde de volgende elf het veld in: Ter Haak, S. Tepas, Van Muijen, De Vries, Vos; Provily, Doorn, Rezelman, R. Kirstein; M. Kirstein, De Heer. Op de bank namen plaats: G. Tepas, Van Rens, Rutgrink, Gorgis.

Prachtig weer en Callantsoog is bekend met het recept van Vesdo. Ruimte achter de verdediging is wat zij leuk vinden, voetballend aan de bal is het vaker pover. Toch ontspon zich een leuke wedstrijd. Callantsoog liet de bal aan Vesdo en probeerde via ruimte en de omschakeling met een lange pass richting het doel te komen. Toch merkte je steeds vaker dat het een middenveld duel werd. Er lag ruimte voor beide ploegen om voetballend tot de 16 meter te komen, maar daarna was het vaker lastig om tot 100% kansen te komen. Toch was de eerste grote kans voor Callantsoog. Ryan Kirstein stond met zijn rechterbeen om uit te halen, neef Milan Kirstein wilde even zo doen. Beide heren liepen elkaar in de weg en de 1-0 werd niet gemaakt. Vesdo profiteerde vaak over hun linkerkant van het niet goed staan bij Callantsoog aan de rechterzijde.  Hier ontstond vrijwel niet uit, totdat Ras (achternaam laat ik even voor wat het is) al pingelend voor een mogelijkheid zorgde. Dat er niemand stond om hem in het doel te werken was een geluk voor Callantsoog. Schoten van Ryan Kirstein werden geblokt en mogelijkheden tot voorzetten via Tom Rezelman, Duco Vos en Milan Kirstein leverde uiteindelijk alleen maar gevaar op. Net na het half uur viel dan toch de 0-1. Semi druk werd Jort de Vries fataal. Na een breedte pass waar No.7 volledig over het hoofd gezien werd kon de buitenspeler recht op doel af. Hij faalde niet oog in oog met Ter Haak en zo was het enigszins tegen de verhouding in 0-1. De brilstand deed recht aan de verhoudingen in de eerste helft.

De tweede helft werd anders, Callantsoog zette meer druk en Vesdo stopte met opbouwen. Er ging een libero achter spelen (in de 5e klasse wordt deze nog gebruikt) en het slot werd op de deur geplaatst. Callantsoog kon koppend scoren via Nigel van Rens (bal van de lijn), Lars de Heer (doorgang hardhandig gestopt) en had een stafschop moeten hebben toen Ryan Kirstein onreglementair ten val werd gebracht. De scheidsrechter was de enige dissonant in dit verhaal. Ondanks dat hij prima overwicht had maakt hij soms ballet van voetbal en liet hij onverklaarbare momenten doorspelen. Van beide kanten uit. Ryan Kirstein werd afgefloten terwijl hij zo op het doel af kon, maar ook Vesdo kreeg geen vrije trap op een kansrijke positie. Callantsoog mocht het minste van geluk spreken. Ware het niet dat Bashaar Gorgis inviel en op typerende wijze de 1-1 achter gelegenheidsdoelman Robin Meijering plaatste. Met de rechtervoet naar binnen in de verre hoek. Callantsoog wilde meer en kon tot de 85ste minuut ook beter aanzetten. Vesdo kreeg het laatste gedeelte weer wat balans in de wedstrijd en had zo mogelijk nog kansen via Bronder (buitenspel). Met een schitterende redding van Ter Haak mocht Callantsoog ook niet volledig aanspraak maken op de overwinning.

Rest uiteindelijk de optelsom. Er lagen kansen, tweede helft was de kustploeg beter, vooral voetballend. Maar met 1-1 mogen beide ploegen teleurgesteld zijn en rust vinden in de uitslag. Volgende week uit richting ’t Veld. VZV is de tegenstander op dat moment. Zonde voor de periode, Callantsoog lag op een gunstige plek. Alles is nog mogelijk maar dan moeten anderen punten verspelen. MOTM is duidelijk, met elan invallen zorgt dat BASHAAR GORGIS de man is die de wedstrijd deed kantelen.