20 Mei Wieringerwaard 1 – Callantsoog 1 (3-3)

“Wanneer het nadeel geen voordeel heeft”

In een wereld waarin alles gaat zoals verwacht is er in het voetbal geen bal meer aan. Voetbal bestaat uit het maken van fouten en het team dat de minste fouten maakt wint, vooral op belangrijke momenten. Vandaag was zo’n dag voor Callantsoog. Alleen aan kop in de tweede periode lag de weg open voor de kustploeg om dit seizoen nog een mooi einde te geven. De afgelopen weken gaven aanleiding tot gerustheid, maar Wieringerwaard bleek bij Callantsoog thuis al een taaie ploeg. Geen geweldig voetballende ploeg, maar vooral een aantal handige spelers in het team. Achterin is het vooral kolen voetbal met een gemiddelde lengte van 1.98m is het fysiek in orde.

Tom Boukes stuurde de volgende 11 het veld in. Ter Haak, Vos, Doorn, De Vries, Van Muijen; Rezelman, R. Kirstein, M. Kirstein; Haabo, De Heer, Wagt. Wissels; Gorgis, Provily, Bijpost, Zomerdijk, Van Rens.

Het begin was onwennig, waar menig ploeg de bus parkeert en afwacht, hanteerde Wieringerwaard een 1 op 1 tactiek op heel het veld. Gewaagd, maar het leverde de wedstrijd vooral veel strijd op en van echt voetbal was lang geen sprake. Dat Callantsoog al vrij snel door de verdediging heen sneed was te verwachten alleen de scherpte ontbrak in de laatste fase. Wieringerwaard deed vooral mee. Callantsoog bracht zichzelf gaandeweg de wedstrijd vaker in problemen door verkeerde keuzes en proberen te voetballen waar dat eigenlijk niet meer mogelijk was. Dit bracht de Waarders in de mogelijkheden. Eenmalig was Ter Haak brandmeester, de tweede keer lag de bal pardoes in het doel. Via een scrimmage ging de bal omhoog, werd vlakbij de doelman opgepikt door een aanvaller van de pauwen en het wegwerken van Tijme Doorn ging tegen de spits aan. De bal caramboleerde in het doel. 0-1. Callantsoog probeerde met voetbal tot aan het doel van de tegenstander te komen, maar veelal werd de echte ruimte niet benut. Rust.

Na een semi donder preek van Boukes en de neuzen weer dezelfde kant op was de intentie vanaf de tweede helft duidelijk. Callantsoog vloog erop en eigenlijk kwam Wieringerwaard en vanaf dat moment niet meer aan te pas. Alleen valt of staat resultaat met het uitspelen van kansen en deze afronden. Voorzetten waren niet scherp en 2 maal was Wagt niet in staat de bal langs de keeper te krijgen. Ryan Kirstein zijn schot werd gekeerd, zelfde als van Haabo, Rezelman en Van Rens en een afgekeurd doelpunt van Doorn. Het leek een ware schiettent. Rond de 70ste minuut kreeg de kustdorp loon naar werken. Ryan Kirstein kon afdrukken na een mooie lange bal van De Vries en een dito voorzet van Wagt en de 1-1 stond op het bord. Het leek een kwestie van tijd. Totdat een vrije trap van de zijkant hoogst ongelukkig door De Vries werd gepromoveerd tot doelpunt. 5 minuten later kon Callantsoog weer van voor af aan beginnen. Wel tegen 10 Pauwen. De libero (wie speelt er nog mee tegenwoordig…) werd van het veld gestuurd. Maar nog een 5 minuten later leek de wedstrijd gespeeld. Ondanks kansen voor Wagt,

Haabo, Van Rens en Kirstein brak Wieringerwaard uit en via een invaller kwam de 3-1 op het bord. Desillusie. Gebroken. Maar Callantsoog richtte zich op en met een uiterste krachtsinspanning toverde Guillaume Haabo nog in de allerlaatste minuten de 3-3 op het bord. De overige minuut leverde niets meer op.

En zo ziet u, de minste fouten leveren punten op. Maar ondanks dat Wieringerwaard zijn beste beentje voor zette en 5 minuten voor tijd geen 2 goals meer mag incasseren heeft Callantsoog laten zien dat verliezen vooral van jezelf gebeurd. De ploeg had met gemak 7 goals kunnen maken de tweede helft als de eindfase beter en meer secuur werd omgesprongen. Op dit moment heeft het nadeel van gelijkspel geen enkel voordeel. De koppositie is uit handen en zonder het verspelen van punten door kampioen Woudia volgende week en winst van Callantsoog, zal het seizoen als een nachtkaars uitgaan. Een deceptie en deze werd ook zo ontvangen. Rest ons nog de MOTM. Deze maal gaat de eer naar JACINTO VAN MUIJEN. Met zijn tomeloze inzet een voorbeeld voor de ploeg zelfs en misschien juist wel in een wedstrijd als deze.

Oudesluis thuis om 14:00uur zondag a.s. Ook hier hebben we wat recht te zetten t.o.v. de heenwedstrijd.

Pupil van de week dan: Jace de Jong