17 December Callantsoog 1 – ZDH 1 (5-0)

“Goed einde van 2023”

17 december 2023, de datum van de laatste wedstrijd van de 5e klasse A West I. Callantsoog heeft nu, ruim na de wedstrijd, inmiddels 10 wedstrijden gespeeld met wisselend succes. Vandaag werd de wedstrijd tegen Zwaluwen Den Hoorn omgedraaid. Het veld op Texel was onbespeelbaar. ZDH kwam richting Callantsoog. Een kroniek van een enerverende middag.
De ranglijst, waarvan Callantsoog inmiddels weet dat die lang niet altijd de waarheid verteld, zei ons dat ZDH een lastig seizoen heeft en ook vanmiddag zichzelf in ging graven. Zonder goals nog deze jaargang (weliswaar met maar 5 wedstrijden door de vele regenval) kwam het in het prachtig rood gehuld richting de Stienros. Callantsoog trad zonder de Spanjegangers (Tijme Doorn en Sjuul Tepas) aan met: G. Tepas; Van Muijen, De Vries, Rezelman, Vos; Zomerdijk, Provily, R. Kirstein; Van Rens, M. Kirstein, Wagt. Op de bank namen plaats Lars de Heer en Tim Rutgrink (inmiddels uitgroeiende tot publiekslieveling op de meester Schut tribune).
Begin van de wedstrijd gaf een bekend spelbeeld. Callantsoog voetballend de baas, ZDH noest werkend op het veld en tegenhouden in een 4-4-2 formatie. Wonder boven wonder een goed begin voor de kustdorpers. Waar de afgelopen wedstrijden vaak in slaapstand aan de wedstrijd werd begonnen viel pardoes de 1-0 na 2 minuten. Björn Wagt gaf de bal te scherp voor, keeper liet los en daar was Milan Kirstein om de rebound in te schuiven. Voor een wedstrijd zoals deze een heel goed begin. Vanaf dat moment ging de bal veelvuldig rond achterin en leek ZDH een medicijn te hebben ontdekt tegen de eerste 5 minuten van lawaai van Callantsoogse kant. Na pak ‘m beet 20 minuten werd er achterin vaker ingeschoven en dit resulteerde in een aantal kansrijke situaties. Een voorzet van Jacinto van Muijen afgemeten op het hoofd van Björn Wagt betekende de 2-0. En het verzet leek enigszins gebroken. Echter, nog fragiel. Soms sloop er een onachtzaamheid in, maar 80% balbezit was geen vreemd statistiek geweest. De rust riep en gelegenheid oefenmeester Milo Stam probeerde de neuzen nogmaals de goede richting in te wijzen. De favoriete helft van Callantsoog was aangebroken.
En dat bleek, met nog meer druk en ook een variatie aan aanvallen wist ZDH niet zo goed meer hoe dit op te lossen. Na een mooie pass van Jort de Vries kon Björn Wagt verder, hij gaf Milan Kirstein een niet te missen kans om zijn tweede van de dag te maken. 3-0 en nu was het officieel gedaan. Kans voor Lars de Heer, Tim Rutgrink, Björn Wagt, Nigel van Rens en Milan Kirstein waren niet helemaal aan hen besteed. Maar de mooiste aanval van de dag tussen Wibo Provily, Nigel van Rens en Jort de Vries werd door Milan Kirstein ingekopt. Publiek was unaniem, dit is hoe Callantsoog moet zijn. ZDH probeerde wel en ging zelfs nog eens een tandje verder, maar het kwam niet verder dan een aantal vrije trappen op 20 meter van de goal. Na het afslaan van een van deze standaardsituaties waren Jut en Juul op de brommer voorin weg. Wagt en Kirstein liepen op de keeper af, Kirstein trapte in de grond maar zelfs dat lukte vandaag. Tergend langzaam rolde zijn vierde doelpunt van de dag binnen. De man van de wedstrijd kunt u wel raden.
En tot zover de eerste seizoenshelft. Nog niet officieel op de helft, maar toch. Callantsoog begint beter en beter te draaien en krijgt elke week de complimenten van de tegenstander. Ook in dit geval weer. Maar dit moet ook resulteren in punten. Komt de winterstop te vroeg? 3 weken rust is voor iedereen een heerlijk moment. Voor 2023 geldt dat er meerdere lichtpuntjes te ontdekken vallen. Milan Kirstein met 11 doelpunten in 9 wedstrijden bijvoorbeeld. Wibo Provily die volledig in het eerste zijn plaats heeft afgedwongen. De onuitputtelijke Jacinto van Muijen terug aan zijn linker kant. Duco Vos een openbaring als rechtsback. Tom Rezelman ontpopt zich tot een ware aanvoerder en wat te denken van Ryan Kirstein, terug uit Australië en het is alsof hij nooit is weggeweest. Nigel van Rens die Multi inzetbaar sterk speelt en keeper Gijs Tepas als een baken van rust in het doel. In deze ploeg zit veel muziek, maar dan dient men zich te blijven ontwikkelen. De volgende afspraak die wij met elkaar hebben is op 21 januari. Uit bij Oudesluis dat verbazingwekkend leuk mee doet bovenin. Laatste verliespartij dateert van 2021/2022 op het sportpark Jacob Stammes. Vorig seizoen 3-3. Genoeg om af te reizen. Maar vooral goed einde van die mooie sportjaar 2023. Ik wens u allen een zeer voorspoedig 2024 en geniet van de feestdagen. Wederom niet wit, maar in een zwart wit hart is dat niet nodig.

DRR

Please follow and like us: