14 April VZV 1 – Callantsoog 1 (0-4)

“Soeverein op vijandig grondgebied”

Op 14 april 2024 omstreeks half 5 in de middag stonden de spelers van VV Callantsoog met een glimlach op het gezicht te genieten van een biertje. Zojuist was VZV uit ’t Veld met een 0-4 oor wassing terug gestuurd naar de onderste regionen van de vijfde klasse A. Voor Callantsoog alweer een overwinning op vijandig grondgebied. Laatste verliespartij op vreemde bodem dateert van januari. Het ten gronde gaande Oudesluis was met Boukes net aan het roer nog een tikje te slim af. Op dit moment is Callantsoog een gevaar voor elke ploeg. Alle ogen zijn gericht op de tweede periode.

Boukes stuurde de volgende selectie het veld in: Ter Haak, Van Muijen, De Vries, Doorn, Vos; Rezelman, Kirstein, Gorgis; M. Kirstein, De Heer, Wagt. Wissels: Provily, Van Rens, Bijpost en de uit Bolivia teruggekeerde Guillaume Haabo. Vanaf de eerste aftrap was Callantsoog de ploeg met het balbezit. Het druk zetten viel op en de voorzichtigheid van de laatste weken was verdwenen. Druk zetten ging vooral vanuit ’t Veld niet goed. Zij kregen amper druk op de bal en zeker tot aan 20 meter voor de goal kon Callantsoog vrij goed combineren. Het veld kon voor deze regio ook als prima in de boeken, we hebben weleens anders gezien. Eerste kans voor Björn Wagt via de zijkant, zijn schot miste richting. De buitenspeler die vorige wedstrijd geschorst was leek er weer zin in te hebben. In de begin fase bleef het bij 20 meter tot de goal. Maar rond het kwartier had Wagt met een prima voorzet het hoofd van Milan Kirstein gevonden. De goaltjesdief heeft weinig ruimte nodig en 0-1. Ook dit zetten VZV niet op andere gedachten. Het enige wapenfeit waren de uittrappen van de doelman, de verdediging van Callantsoog maakte het vooral zichzelf moeilijk in deze fasen. Echte kansen deden zich niet voor, en indien er een schot of kopbal de kant op kwam van Ter Haak was seinbrandmeester snel gegeven. Ryan Kirstein mocht een keer richting doel en ook Wagt schoot nog op doel. Goals waren niet aan hen besteed. Tom Rezelman daarentegen begint het net steeds vaker te vinden, zelf met pareltjes. De bal vloog na een scrimmage een meter of 10 de lucht in, verbazingwekkend schoot Rezelman eens op doel. Stijf in het hoekje, prachtig gedaan. 0-2. Dat de 0-3 niet op het bord stond mocht Jort de Vries zichzelf aanrekenen. De verdediger schoot bij de tweede paal een corner van Jacinto van Muijen in de handen van de doelman i.p.v. de overige 3 meter vrije goal. Rust.

De tweede helft was zo mogelijk nog meer eenrichtingsverkeer. Met Haabo als herintreder voor De Heer kwam er nog meer diepte in het spel. Dit leverde in eerste instantie nog niet het gewenste effect op. Maar dat Callantsoog steeds meer opties krijgt is duidelijk. Ryan Kirstein stond nog niet op het formulier en na opbouwen van achteruit via Vos, Doorn en de inspeelpass van Van Muijen kreeg de spelverdeler een kans op schieten. Hoog in de korte bovenhoek trof hij doel. 0-3 en het was nu helemaal voorbij. Haabo, Kirstein konden niet afronden en zelfs Duco Vos probeerde het met een Braziliaanse omhaal. Geen succes. Jort de Vries maakt er na een mooie boogbal van R. Kirstein nog 0-4 van met een mooi schot buitenkant voet in de bovenhoek. Een afspiegeling van krachtsverhoudingen was het echter nooit.

Callantsoog begint deze wedstrijden steeds makkelijker te winnen en dat laat de stand van de tweede periode ook zien. Het valt op zijn plaats en trainingen die frequent bezocht worden 20 man zijn eerder regel dan uitzondering. Volgende week DESS op het programma. Wederom wordt winst gevraagd, maar in de uitwedstrijd bleek DESS vooral een taaie ploeg. Toch moet dit gebeuren. MOTM van vandaag is lastig te bepalen, maar het feit dat TOM REZELMAN vandaag op het scoreformulier staat en fysiek van enorm grote waarde is bepaald de uitslag. Er waren meerdere gegadigden. Gelukkig blijft Callantsoog soeverein op vijandelijk grondgebied, volgende week weer op het eigen sportpark. Tot dan.