10 December HSV Sport 1889 1 – Callantsoog 1 (2-1)

“Wedstrijd later beginnen”

Al weken op rij krijgt Callantsoog de complimenten van de tegenstander over het spel. De bal gaat met enige zekerheid regelmatig van voet tot voet en zelfs kansen worden gecreeërd. Maar waarom staat de ploeg dan nog zo laag, het is een raadsel. Maar het begint vaak wel met de eerste 15 minuten van een wedstrijd.

Richting Hoorn op zondag 10 december. De winterstop dient zich bijna aan en Callantsoog ligt op schema om punten te gaan scoren, getuige het spel van de afgelopen weken. HSV Sport een degradant uit de vierde klasse was een mooie graadmeter. Opstelling van de VV: G. Tepas; Van Muijen, De Vries, Doorn, Vos; Rezelman, Provily, R. Kirstein; Zomerdijk, M. Kirstein, Wagt. Wissels: De Heer, van Ammers, S. Tepas. Een mooie groep mannen en Ryan Kirstein is terug van down under geweest.

Het begin van de wedstrijd verliep als de laatste weken. Callantsoog had wat moeite de tactische speelwijze te ontrafelen en het werkelijke dra-ma-tische middenstuk van het HSV veld maakte voetbal op dat gedeelte werkelijk onmogelijk. Maar dat laat onverlet dat Callantsoog na 8 minuten alweer tegen een 0-1 achterstand aankeek. De leepe spits werd bediend en bij de tweede paal schoof hij de bal binnen. Dit vormt een patroon. Voetballend was HSV in de begin fase beter onder aanvoering van de handige Haidrikson Laito. Maar gaandeweg leek Callantsoog meer grip te krijgen. Vooral Van Muijen leek de vrije man te zijn en werd veelvuldig gevonden. Ook voor C’oog direct een kans, Bjorn Wagt en Milan Kirstein kregen een mogelijkheid tot afdrukken, maar waren net niet op de plaats van bestemming. Dat het daarna 0-2 werd was te danken aan een prachtig schot van HSV middenvelder, stijf in de kruising. 0-2 na 15 minuten, het lijkt een patroon. En vanaf dat moment lijkt het alsof Callantsoog de schroom van zich af gooit. De wedstrijd werd gelijkwaardig en Bjorn Wagt had de 2-1 op de slof. Ook uit een corner was een scrimmage niet genoeg om de aansluiting te krijgen. De rust kwam op het juiste moment.

Na 15 minuten praten en thee drinken lag de andere kant van het speelveld er overduidelijk beter bij. Callantsoog nam vanaf de aftrap het heft in handen en liet dat eigenlijk 45 minuten niet meer los. HSV kwam eigenlijk op de counter af en toe met speldenprikken en was nog af en toe gevaarlijk. Gijs Tepas was op zijn hoede. De sterk meevoetballende keeper zorgt voor een oase aan rust aan de bal. Nog geen 10 minuten uit de kleedkamer had Callantsoog de aansluitingstreffer te pakken. Milan Kirstein werkt een punt gave voorzet in het doel van Bjorn Wagt. Goed doorkomen vanaf de linkerkant ging hieraan vooraf. Het middenveld was beweeglijk, Ryan Kirstein kreeg stap voor stap het gevoel terug. Tom Rezelman, de rust hemzelve en Wibo Provily leek altijd op de juiste plek te staan. Wat volgde was een golf aan voorzetten en mogelijkheden, dat het geen 2-2 werd was meer geluk dan wijsheid. Tot 4 maal toe ging de bal via lat of de verkeerde kant van de paal, niet in maar langs het doel. Wat zorgde voor ongeduld, en ietwat vermoeidheid in de secuurheid. Callantsoog had tegen het einde van de wedstrijd niet de 100% kracht meer om tot volledig uitgespeelde kansen te komen. Met een vervelende 2-1 nederlaag ging de kustploeg huiswaarts.
Toch wederom met goede gevoelens om het spel. Maar de punten zijn belangrijker. Op dit moment in de onderkant van de middenmoot, bevind Callantsoog zich op een plaats waar het niet thuis hoort. Misschien dat de wedstrijd later kan beginnen? Volgende week onderwater ballet bij ZDH, een ploeg waar de 3 punten opgehaald MOETEN worden. Een andere uitslag is niet acceptabel.

MOTM van vandaag wordt toegewezen aan Jacinto van Muijen, onvermoeibaar aan de linkerkant en verdedigend op geen fout te betrappen.
We zien u graag op Texel! Het is een eindje, maar u krijgt er vast wat voor terug.