8 Oktober 2023 Callantsoog 1 – Kaagvogels 1 (0-0)

“Veldoverwicht zonder drie punten”

Een check op de kalender leert de oplettende lezer dat Kaagvogels afgelopen zondag 8 oktober een bezoek bracht aan Callantsoog. Alle tijd voor een beloofde kroniek aangaande het wel en wee van de wedstrijd.
Kaagvogels is een ploeg met altijd iets minder voetballend vermogen ten opzichte van de tegenstander. Dit wordt door de roodhemden uit Kolhorn zwaar gecompenseerd met een inzettingsvermogen waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen. Soms op en over het randje, maar vooral met de intentie de wedstrijd te winnen op de manier waarop zij het gewend zijn. Ook vandaag leek dit het recept te worden. Kaagvogels had de eerste wedstrijden ruim verloren. Callantsoog verloor geflatteerd van Zwaagdijk, een ploeg in de bovenste regionen. Laten we starten met de basisopstelling.
Callantsoog trad aan in een 4-3-3 formatie. G. Tepas; S. Tepas (65. Bijpost), Van Muijen, De Vries, Vos; Provily, Doorn, Rezelman; Van Rens (74. Zomerdijk), Rietveld (65. De Heer), Wagt.
Vanaf het begin was het duidelijk dat Kaagvogels kwam om een punt mee naar huis te nemen. En op de counter misschien wel stiekem met 3 punten huiswaarts te keren. De voorhoede spelers leken op snelle en handige jongens. Maar na een minuut of 5 af tasten was de setting duidelijk. Callantsoog had de bal veelvuldig op de helft van Kaagvogels en probeerde met secuur positiespel de 16 meter te bereiken. Dit leek effect te hebben. Al snel bouwde de druk zich op en leek het een kwestie van tijd dat Kaagvogels zou capituleren. Ballen van Björn Wagt en Tom Rezelman, smoorden maar telkens werd de bal snel terugveroverd. Met Tijme Doorn, Tom Rezelman en Wibo Provily als uitstekend spelende spelverdelers had iedereen er vertrouwen in.
Na een ruim kwartier kwam dan toch dat schrik moment. De veelal de lange bal hanterende Kolhorners hadden tot dan toe nog weinig tot geen effect gehad. Tot een terugspeelbal tot een gigantisch kans leidde. Gijs Tepas gleed weg en de bal sprong van de voet. De rappe aanvaller was te laat, maar maakt het Tepas zo moeilijk, dat de instormende middenvelder van Kaagvogels dacht de 0-1 op de schoen te hebben. Maar met een werkelijk fenomenale reflex en dito duik hield Tepas het doel schoon. De schrik zat er goed in en even later viel de bal wederom bijna goed. Ware het niet dat achterin bij Callantsoog iedereen weer scherp was.
Het spelbeeld keerde terug naar dezelfde vorm. Callantsoog bouwt op en wacht zorgvuldig op een kans. Kaagvogels kijkt vooral toe. Rond de 30ste minuut heeft Nigel van Rens de mogelijkheid tot uithalen. Zijn aanname was niet op punt en de kans op 1 op 1 was verkeken. Duco Vos kwam prima vrij via de zijkant en had meerdere voorzetten, alleen was de bezetting voor de goal niet optimaal. Het bleef tot aan de rust puur bij de missende laatste pass.
Na rust had Callantsoog het idee er eens vol op te klappen. Spelbeeld bleef hetzelfde, alleen er zat meer dreiging in. Dit leidde tot kansen voor Lars de Heer, Björn Wagt en Tom Rezelman van afstand. De grootste voor de De Heer kwam tot stand vanaf de zijkant met een hoge voorzet. De kopbal van de, van een langdurige blessure teruggekeerde aanvaller mist de precisie om het net te vinden. Jacinto van Muijen had de grootste mogelijkheid. Na een overtreding op de rand van de zestien meter, mocht de pitbull aanleggen. Zijn suède trap dirigeerde de bal richting de bovenhoek, maar de keeper kon katachtig reageren. De veelvuldige corners (meer dan 15 voor Callantsoog) leidde alleen aan het einde van wedstrijd door Jort de Vries nog tot een mogelijkheid. Zijn inzet belandde echter op de paal, waar andere het ook aan richting ontbrak.
Na 93 zware minuten voor beide elftallen, die met veel energie speelden, floot goed leidende scheidsrechter voor het einde. Het gejuich van Kaagvogels brak los, Callantsoog droop af. Punt verlies in het begin van het seizoen met een nieuwe groep is niet erg. Maar dit was niet nodig. Callantsoog was veel beter en had de overwinning op basis van het spel verdiend. Kaagvogels op basis van hun inzet een punt. Voetbal is niet altijd rechtvaardig, maar wat overblijft is een veldoverwicht zonder drie punten.
Het team kan hier wel mee vooruit, het spel zag er goed uit en met de terugkeer van Milan Kirstein worden de mogelijkheden voorin alleen maar groter. Volgende week uit richting Schoorl. Duinrand S uit de vierde klasse ontvangt Callantsoog op het kunstgras. Lets keep pushing, dit wordt een leuk seizoen.