26 Mei Callantsoog 1 – Oudesluis 1 (4-3)

“En het doek is hiermee gevallen”

Op dit moment van schrijven denkt uw reporter terug aan de start van het seizoen 2023/2024. Het leek een opwaarts seizoen te kunnen worden na een wat mager jaar in Callantsoog. Niets bleek minder waar. Callantsoog zat in de hoek waar de klappen vielen, nu 9 maanden later schrijven we eind mei en zit de wereld er heel anders uit. Het doek is dan wel gevallen voor dit seizoen en (spoiler alert) er is geen zilverwerk behaald door het equipe van Tom Boukes. Maar wat een verandering is de ploeg doorgegaan. Volgend jaar zal dit nog meer het geval zijn. Een officiële rebuild is al lang en breed bezig en Callantsoog wil zich melden bovenaan de tabel, een plek waar het in de tweede seizoenshelft prettig toeven was.

Vandaag stond Oudesluis op het programma. Uitwedstrijd in januari was verloren, destijds de eerste wedstrijd onder leiding van Tom Boukes. Voor vandaag was er dus revanche tegen de ploeg die de eerste periode tot ieders verbazing heeft gewonnen. De klad is er daarna aardig in gekomen en het sparen voor de nacompetitie is begonnen, zo lijkt het. Callantsoog trad aan in de volgende formatie: Ter Haak, van Muijen, Rezelman, Doorn, Vos; Haabo, Zomerdijk, M. Kirstein; Wagt, De Heer, van Rens. Wissels: S. Tepas, G. Tepas, Provily, Gorgis.

Openingsfase ging gelijk op, zoals ongeveer de hele wedstrijd. Normaliter is Callantsoog degene die de duimschroeven aandraait op voetballend gebied. Maar de wijzigingen in het elftal moesten zich eerst even op hun gemak voelen. Oudesluis kwam, zoals goed recept in Callantsoog betaamt, al vrij vlot op voorsprong. Na een minuut of 10 mocht Joey Mul na weifelend optreden achterin ongehinderd de 0-1 aantekenen. Wederom achtervolging, maar Callantsoog gaat hier prima mee om. Duco Vos maakt, nog geen 5 minuten later, na een goedkoop ontvangen penalty voor een duwtje op Guillaume Haabo de 1-1. Opnieuw beginnen. De middenveld wedstrijd werd halverwege de eerste helft weer opgeschrikt door half ingrijpen bij Callantsoog. Oudesluis profiteert optimaal en weer kon Callantsoog in de achtervolging. Maar gescoord werd er voor de rust niet meer.

De tweede helft ging het spektakel stuk verder. Oranje vs Zwart wit en Duco Vos mocht, na een charge deze keer op Bjorn Wagt, nogmaals aanleggen vanaf elf meter. Zekerheden in het leven bestaan niet, maar het feit dat Vos een penalty erin schiet ligt dicht tegen een zekerheid aan. En weer viel Callantsoog in een valkuil. Deze keer trapte Tijme Doorn in een bos met prikkels van Oudesluis. Een te harde ingreep resulteert in direct rood voor de centrale verdediger. En dan blijkt er een extra ingreep in de groep te komen. Want na de 2-3 van Oudesluis en leek het gespeeld. Niets was minder waar, want na wederom een judo greep op Guillaume Haabo mocht Duco Vos voor de 3de keer aanleggen. En met dezelfde afloop. 3-3. In het laatste gedeelte deed Kyle Zomerdijk nog het mooiste van de wedstrijd. Met een volleerde flying kick werd de middenvelder de gevierde man. 4-3 en afwachten van Woudia zou doen tegen DESS.

Het was zenuwslopend, contact met de kantine van DESS werd gezocht en het stond 1-1 in minuut 80. Op dat moment was Callantsoog virtueel periodekampioen. Loon naar werken, de laatste 5 minuten werden DESS echter fataal. 1-3 eindstand en Duinrand S neemt in dit geval de periode over van kampioen Woudia.

MOTM van vandaag kan maar 1 iemand zijn: DUCO VOS. Met 3 goals, hoe maakt niet uit, kun je niemand anders selecteren.

En dat betekent het einde van deze jaargang. Niet als een nachtkaars, maar alsnog met veel strijd. Callantsoog gaat de zomerstop in, maar niet zonder veranderingen. Het team krijgt versterking over de zomermaanden en de selectie kan nu al niet wachten tot 2024/2025. Maar de verandering binnen het elftal en de vereniging zijn groot. Na de winterstop heeft de club een ommekeer meegemaakt. Deze ommekeer moet op het veld definitief gestalte krijgen in nog beter spel en zelfs zicht op de vierde klasse. Dat is waar het allemaal om te doen is.

Tot volgend seizoen!

DRR.