wedstverslag

21 Januari Oudesluis 1 – Callantsoog 1 (2-1)

“Wanneer de wind bepaald”

2024, de hoogste tijd voor een prachtig begin van de tweede seizoenshelft voor VV Callantsoog. En zo geschiedde. Voor de ploeg uit het kustdorp stond vlak voor de nieuwjaarsreceptie opeens een nieuwe trainer op de stoep. Na goede gesprekken en dito overleggen kwam Tom Boukes uit de hoge hoed. Velen zullen dit al onverwacht betitelen. Voor de historici onder onze lezers is dit niet zo vreemd. Ongeveer 12 jaar terug was Boukes een flegmatieke links of rechtsbuiten bij Callantsoog voor 2 seizoenen. Na wisselend succes kon de man met de lange lokken de deur achter zich dicht trekken met veel blessureleed. Spijtig, maar ondanks blijft hij een zwak hebben voor Callantsoog blijkt maar weer. Hij heeft de duo baan met Reigerboys geaccepteerd en begon met veel verve aan de klus. Eerste obstakel Oudesluis.

Op zondag 21 januari 2024 mocht Callantsoog aantreden tegen de virtuele koploper op verliespunten althans, Oudesluis. Voor velen zal dit schrikken zijn, Flevo in de tweede klasse en Oudesluis misschien koploper? Veel slechter had je ze voorheen niet, maar de wereld kan veranderen. Want Oudesluis heeft een heel aardig team bij elkaar gekregen. De opstelling die Boukes het veld in had gestuurd wijzigde niet veel van de laatste wedstrijden. G. Tepas, Van Muijen, De Vries, Doorn, Vos; Provily, R. Kirstein, Rezelman; M. Kirstein, De Heer, Wagt. Op de bank zaten Rutgrink, S. Tepas, Bijpost.

De wedstrijd begon weifelend, met een lichte bal, veel wind schuin over het veld en een hobbelig veld (niet verrassend in deze klasse). Eerste balbezit zorgde voor wat dreiging maar verder ook niet. Daarna nam Callantsoog het spel over. Zoals de laatste weken voor de winterstop ook vaak gebeurde was de kustploeg voetballend vaak de baas over de tegenstander. Via solide aanvallen kwam Callantsoog makkelijk tot de 16 meter. Milan Kirstein kon niet afdrukken, Ryan Kirstein en Björn Wagt schoten voorlangs en Lars de Heer kon geen kracht achter de bal krijgen. Weliswaar voor open doel, spijtig. Dan speelt het verhaaltje zich af op een manier waarop je dat niet hoopt. Na wat korte dreiging aan de andere kant kwam Callantsoog op achterstand. Oudesluis kwam via een matige inspeelpass door op de linkerflank. Na half wegwerken kwam nr. 8 Raap handig voor doelman Gijs Tepas en met een schitterend hakje maakte hij 1-0. Beetje tegen de verhouding in, maar Oudesluis blijkt leep. Callantsoog weer in de achtervolging. Oudesluis was eerst aan zet met een gevaarlijke corner en wat dreigende situaties die tot niets leidde. Pardoes was daar Milan Kirstein weer, ook in 2024 verantwoordelijk voor een groot deel van de productie. Na doorzetten van Duco Vos en een voorzet van Wagt frommelde Kirstein de bal vakkundig in het doel. 1-1. Corner werd van de lijn gehaald en Jort de Vries kon zijn hoofd niet achter een voorzet van Van Muijen krijgen. Rust.

Na een goed praatje van de nieuwe trainer, die de boel tactisch probeert weg te zetten, kwamen beide ploegen gelijkwaardig uit de kleedkamer. Oudesluis, toch vooral leunend op een solide middenveld, kwam er af en toe gevaarlijk uit. Callantsoog daarentegen kreeg een strafschop, volledig terecht na de mispeer van de keeper. Ware het niet dat gelegenheidsspits Ryan Kirstein, misschien, buitenspel stond. (Voortaan wel eerst de vlag omhoog en niet 10 seconden na het fluitsignaal van de scheidsrechter). Daarna was Callantsoog beter, maar Oudesluis deed voetballend prima mee. Vooral in de omschakeling waren de oranjehemden sterk. Gaandeweg zwakte Callantsoog ook iets af qua pressing en druk. En juist op dat moment viel een bal over de verdediging heen en schoof de linkerspits de bal door de benen van Gijs Tepas in het doel. Deksel op de neus. Hierna probeerde de kustploeg het wel, maar tot echt grote mogelijkheden kwam het niet meer.

Een goed begin van 2024 is met 3 punten. Maar het spelbeeld van deze wedstrijd biedt wederom hoop, alleen wanneer de wind bepaald houdt het voetbal op. De neuzen staan dezelfde kant op. Dit wordt nog een leuke tweede seizoenshelft! Man of the Match, volgens de watchers van Callantsoog kwamen twee mensen deze eer ten deel. Tijme Doorn en Ryan Kirstein waren veelvuldig te vinden op de juiste plekken en actief in het spelbeeld. Volgende week thuis tegen Wieringerwaard. Laatste wedstrijd van de periode en dus het einde van het proberen. Komt dat zien!