wedstverslag

17 Maart Berkhout 1 – Callantsoog 1 (1-3)

“Andere tactiek werkt voor Callantsoog in Berkhout”

We zitten inmiddels alweer halverwege maart en de vogels brengen elke ochtend een serenade aan de inwoners van Callantsoog. Krokussen en ander lente materiaal begint weer in bloei te komen, het weer trekt bij en dus is er lente in de bol. Voetballend gezien betekent dit drogere velden en dus een hobbelig karakter in de omgeving waar Callantsoog moet voetballen.

Terugblikkend op Duinrand S. Meer mogelijkheden en voetballend beter tegen een alsnog goede tegenstander. Op kansen verhoudingen had Duinrand vooral tweede helft recht op de overwinning. Vandaag Berkhout op de rol. Thuiswedstrijd was een zure appel, laatste minuut de 3-3 om de oren en veel afwezigen van beide kanten. Voetballend geen onaardige ploeg. Vandaag trad Callantsoog aan in het weiland van Berkhout in de opstelling: Ter Haak, Vos, De Vries, Doorn, Bijpost; Rezelman, R. Kirstein, Van Muijen, Zomerdijk; Wagt, De Heer. Op de bank zaten Gorgis, M. Kirstein, Provily. Beike Bijpost hanteerde, zoals hij vaker doet, solide de vlag als assistent.

De eerste minuten bleek de andere strijdwijze vorm te krijgen. Berkhout kreeg de bal van Callantsoog en dit is een trendbreuk ten opzichte van de eerdere wedstrijden. Hierin wilde Callantsoog graag de bal en probeerde het hoog druk te zetten. Berkhout bleek hier nu heil in te zien. Het moet gezegd, de ploeg probeerde leuk te voetballen en deed best aardige dingen. Maar het gevaar lag op de loer, het veld in West-Friesland nodigde zoals altijd helemaal geen goed voetbal uit. En na een wat weifelend begin kwam Callantsoog ook wat meer in het duel. Berkhout had geen uitgespeelde kansen gekregen naast alleen wat dreigende moment. Veelvuldig zaten Jelte Bijpost of Tijme Doorn tussen een bal. Het spel golfde met wat lange ballen van Callantsoog op en neer en Berkhout speelde te traag om Callantsoog echt uit balans te brengen. Dan komt er een moment dat iemand mis tast. Na wat corners over en weer kwam een bal ongelukkig bij een Berkhout speler terecht, korte 1-2 en een overtreding op randstrafschop gebied. Vrije trap en 1-0. Qua voetballende intenties terecht. Vanaf dat moment leek Callantsoog een soort schroom van zich af te gooien. Ging het directer spelen en pardoes kwam de 1-1 vlak voor rust op het scorebord, mooie doorkopbal van Jelte Bijpost leverde een goal op van Lars de Heer, maar aangezien de scheidsrechter geschreeuw hoorde werd het doelpunt afgekeurd. Consternatie alom, maar 0-1 rusten.

De thee wordt in Berkhout niet zo heet gedronken als hij wordt opgediend. Want met alle heftige bewoordingen ten spijt. Vanaf dat moment zat Callantsoog beter in de wedstrijd, nog geen 5 minuten na de rust gleed Lars de Heer een mooie voorzet van lastpak Bjorn Wagt in het doel en met afstand de beste man op het veld schoot de 1-2 nog geen 10 minuten na rust op het bord. Ryan Kirstein kon met zijn links afdrukken. En Berkhout kon in de achtervolging. Even wisten ze het niet meer en voetballend tot de middenlijn was het leuk maar ook nu kwamen de lange ballen van hun kant. Veelal over de zijlijn, achterlijn of in de geruststellende handen van Glenn ter Haak die solide speelde. De enkele keer dat Berkhout wel gevaarlijk werd was de achterhoede scherp of stapte het middenveld sterk door. De tactiek van Boukes werkte en had zijn collega aan de andere kant enigszins overtroffen met de gedachtegang. Hachelijke momenten vielen te noteren aan beide kanten, maar echt grote kansen kwamen er niet tot dat Jacinto van Muijen sterk werd bediend, trok terug naar Kirstein en met een kap werd hij onreglementair naar de grond gebracht. Strafschop, dus komt Duco Vos uit zijn verdedigende stellingen naar voren. Werkelijk afgemeten in de kruising schoot de 1.67 grote generaal de bal in het doel. Geen speld tussen te krijgen. 1-3.

Boukes blijft verbazen en na vorige week wederom het sein op groen krijgen vanuit de groep. Hier is van alles mogelijk, zelfs in een andere formatie en de tegenstander de bal geven. MOTM is al genoemd, maar hier nogmaals formeel. RYAN KIRSTEIN mag zich met zijn tomeloze inzet en deze maal ook nog beslissend zijn in de eindfase kronen tot koning van deze week. Er waren meer gegadigden, maar eerlijkheid duurt het langst.

Volgende week uit naar Zwaluwen Den Hoorn. 3 punten zijn een must, een stille sluiper op de achtergrond kan zich zo het meeste in de kijker spelen. Tot dan!